Η Αθήνα είναι πόλη-κράτος της Ελλάδας και μία από τις σημαντικότατες πόλεις του κόσμου γενικότερα. Οι Αθηναίοι πέρα από την Αττική κυριαρχούν με τον ισχυρό τους στόλο σε έναν μεγάλο αριθμό ιωνικών αποικιών στα νησιά του Αιγαίου και στα παράλια της Μικράς Ασίας. Μάλιστα ηΑττική είναι μητρόπολη των περισσότερων ιωνικών αποικιών. Οι Αθηναίοι συνορεύουν βόρεια με τους Βοιωτούς και δυτικά με τους Μεγαρείς, με τους οποίους βρίσκονται συχνά σε σύγκρουση. Οι Αθηναίοι είναι Ίωνες στην καταγωγή. Οι Ίωνες εγκαταστάθηκαν στην νότια Ελλάδα στις αρχές της δεύτερης χιλιετίας π.Χ.

Κατά την κάθοδο των Δωριέων στο τέλος της 2ης χιλιετίας (περίπου το 1100 π.Χ.), οι Ίωνες εκτοπίστηκαν από τις περιοχές τους και μετακινήθηκαν ανατολικότερα. Η Αττική είναι από τις λίγες περιοχές της Ελλάδας που δεν έγινε εγκατάσταση Δωριέων καθώς εδώ οι Δωριείς αποκρούστηκαν . Οι κάτοικοι μιλούν την αττική διάλεκτο που έχει γίνει η γλώσσα των γραμμάτων και των τεχνών.Σήμερα οι Αθηναίοι (5ος αιώνας ) είναι οι κυρίαρχοι ενός μεγάλου μέρους του ελληνόφωνου κόσμου, και μάλιστα εκείνου που κατοικούνταν από ομιλητές της ιωνικής διαλέκτου.

Η ιωνική διάλεκτος έχει ιδιαίτερο γόητρο. Είναι η διάλεκτος των πλούσιων πόλεων της μικρασιατικής παραλίας, που γέννησαν τους πρώτους «σοφούς»: τον Θαλή τον Μιλήσιο , τον Ηράκλειτο, τον πατέρα της ιστορίας Ηρόδοτο . Η διάλεκτος που κυριαρχεί στα ποιήματα του Ομήρου. Αυτή η συνάντηση όμως, της αττικής και ιωνικής δημιούργησε μια ισχυρή αττικοϊωνική διάλεκτο. Οι διαλεκτικές διαφορές όμως, δεν εμποδίζουν τους Έλληνες να συνεννοούνται μεταξύ τους και να αισθάνονται ότι συνδέονται και με κοινή γλώσσα. Αν μάλιστα κρίνω και από τις ορμητικές αγορεύσεις των φιλοσόφων και το κοινό που τους παρακολουθεί η αττική διάλεκτος διαθέτει έναν ισχυρό γραμματικό και εκφραστικό εξοπλισμό.

Η πολιτική και κοινωνική ιστορία της Αθήνας είναι πολύ πλούσια και πέρασε από πολλές φάσεις. Κάποτε, ο Θησέας χώρισε τους κατοίκους της πόλης σε τρεις τάξεις: στους πλούσιους και μορφωμένους, Ευπατρίδες, στους αγρότες , τους κτηνοτρόφους και στους τεχνίτες. Την Αθήνα κυβερνούσε μία τάξη αριστοκρατών, οι οποίοι ήταν γνωστοί ως Ευπατρίδες. Την νομοθετική εξουσία ασκούσε μία ομάδα αριστοκρατών, γνωστών ως Θεσμοθέτες. Οι θεσμοθέτες, πριν 200 και πλέον χρόνια, το 624, ανέθεσαν στον Δράκοντα να συντάξει νέα νομοθεσία, που ήταν και η πρώτη γραπτή νομοθεσία της αρχαίας Αθήνας.

Οι νόμοι του Δράκοντα διατηρήθηκαν μόνο για τριάντα χρόνια γιατί ήταν ιδιαίτερα σκληροί και τελικά αντικαταστάθηκαν με τη νομοθεσία του Σόλωνα το 594. Η περίοδος της αριστοκρατίας τερματίστηκε το 560 , όταν κατέλαβε την εξουσία ο Πεισίστρατος,ο οποίος εγκαθίδρυσε τυραννία. Τον Πεισίστρατο τον διαδέχτηκαν οι γιοι του Ιππίας και Ίππαρχος, οι οποίοι και υπήρξαν οι τελευταίοι τύραννοι της Αθήνας. Πριν περίπου 100 χρόνια, το 510 καταργήθηκε η Τυραννία και ο νομοθέτης Κλεισθένης έβαλε τις βάσεις για την Αθηναϊκή δημοκρατία. Οι περσικοί πόλεμοι που ακολούθησαν κατέστρεψαν σχεδόν την πόλη των Αθηνών.

Στα χρόνια μετά τη λήξη των Περσικών πολέμων κυριαρχούσε στην πολιτική σκηνή της Αθήνας, ο Θεμιστοκλής. Από το 461 π.Χ. όμως κυριαρχεί στην πολιτική ζωή της πόλης ο Περικλής. Η τριακονταετία που ακολούθησε μέχρι το ξέσπασμα του Πελοποννησιακού πολέμου ήταν περίοδος μεγάλης ακμής για την Αθήνα και έγινε γνωστή ως χρυσός αιώνας του Περικλή. Ο Περικλής ενίσχυσε ακόμα περισσότερο τον δημοκρατικό χαρακτήρα του πολιτεύματος παίρνοντας σειρά φιλολαϊκών μέτρων. Καθιέρωσε ημερομίσθιο για τους πολίτες που συμμετείχαν στην Ηλιαία ή στην Βουλή των Πεντακοσίων ώστε να αποκτήσουν την δυνατότητα να συμμετέχουν στα δύο σώματα και φτωχότεροι Αθηναίοι που δεν είχαν μέχρι τότε την δυνατότητα να εγκαταλείψουν προσωρινά τις βιοποριστικές τους ασχολίες και να εκλεγούν σε κάποιο αξίωμα. Την περίοδο αυτή άρχισαν να οικοδομούνται και τα Μακρά Τείχη.

Το 431 όμως, ξεσπά ο Πελοποννησιακός πόλεμος. Την πρώτη περίοδο που αποκαλείται Αρχιδάμειος πόλεμος, οι Σπαρτιάτες εισέβαλαν και στρατοπέδευσαν στην Αττική ενώ οι Αθηναίοι κλείνονταν στα Μακρά Τείχη και αναλάμβαναν επιχειρήσεις με τον στόλο τους. Το δεύτερο έτος ξέσπασε φοβερός λοιμός στην Αθήνα που οδήγησε στον θάνατο τα δύο τρίτα του πληθυσμό της πόλης. Ένα χρόνο μετά, το 429 π.Χ. ο Περικλής είδε τους δύο γιους του, τον Πάραλο και τον Ξάνθιππο να πεθαίνουν από το φοβερό λοιμό που χτύπησε την πόλη. Πέθανε και ο ίδιος από το λοιμό, τον Αύγουστο του 429 π.Χ.. Από τους διαδόχους του κυριάρχησε τα επόμενα χρόνια ο Κλέωνας.

Σημαντικότερη επιχείρηση των Αθηναίων τα επόμενα χρόνια ήταν η κατάληψη της Πύλου, που πραγματοποιήθηκε το 425 π.Χ και η νίκη τους εναντίον των Σπαρτιατών στην μάχη της Σφακτηρίας. Οι Αθηναίοι με αρχηγό τον Δημοσθένη είχαν καταλάβει και οχυρώσει την Πύλο. Μετά την επιχείρηση αυτή οι Σπαρτιάτες αποχώρησαν από την Αττική και έστειλαν στρατό στην περιοχή, ο οποίος οχυρώθηκε στο νησί Σφακτηρία. Οι Αθηναίοι τότε απέστειλαν ενισχύσεις με αρχηγό τον Κλέωνα και στη μάχη που ακολούθησε πάνω στο νησί οι Αθηναίοι κατάφεραν να νικήσουν τους Σπαρτιάτες και να τους αιχμαλωτίσουν, πετυχαίνοντας την πρώτη σημαντική τους νίκη στον πόλεμο…

Η Αθήνα σήμερα

Λίγα χρόνια μετά το θάνατο του Περικλή, η Αθήνα είναι μια ενδιαφέρουσα και ιδιαίτερα ελκυστική πόλη, παρότι βρίσκεται συχνά σε εμπόλεμη κατάσταση με τις άλλες Πόλεις – Κράτη της Ελλάδας. Τα χρόνια όμως του Περικλή , με την επικράτηση του δημοκρατικού πολιτεύματος, έχει δημιουργηθεί ένα αξιοθαύμαστο πολιτιστικό δημιούργημα. Σε καμιά πόλη δεν έχουν αναπτυχθεί τόσο πολύ οι τέχνες και τα γράμματα όσο στη σημερινή Αθήνα καθώς εδώ αναπτύχθηκαν οι κατάλληλες συνθήκες για να υπάρξει αυτό το αξιοθαύμαστο πολιτιστικό δημιούργημα. Η μεγάλη εισροή πλούτου στην πόλη, αλλά και η έντονη συναναστροφή και ανταλλαγή ιδεών με ξένους λαούς και πολιτισμούς μέσω του ιδιαίτερα ανεπτυγμένου Αθηναϊκού εμπορίου είναι οι αιτίες της μεγάλης αυτής ακμής.

Εδώ εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το δημοκρατικό πολίτευμα, δημιουργήθηκε το θέατρο, αναπτύχθηκε η φιλοσοφία, η ιστοριογραφία, η ρητορική, η γλυπτική, η αρχιτεκτονική κ.α. Από την Αθήνα είναι μερικές από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών, όπως οι Δραματικοί ποιητές Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης και Αριστοφάνης, οι φιλόσοφοι Σωκράτης και Πλάτωνας, οι ιστορικοί Θουκυδίδης και Ξενοφώντας, οι ρήτορες Λυσίας, Ισοκράτης και Δημοσθένης ο γλύπτης Φειδίας κ.α. Επίσης οι φιλόσοφοι Αριστοτέλης, Αναξαγόρας, Επίκουρος και Ζήνων έζησαν το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους στην Αθήνα. Στην Αθήνα λειτουργούν και οι μεγάλες φιλοσοφικές σχολές, όπως η Ακαδημία Πλάτωνος και το Λύκειο του Αριστοτέλη, η σχολή των Επικούρειων φιλοσόφων και των Στωικών.

Τι θα φάτε

Διατροφή – Προϊόντα

Η παραδοσιακή διατροφή των κατοίκων της Αττικής είναι από τις πιο λιτές στην ηπειρωτική Ελλάδα. Οι Αθηναίοι είναι κυρίως σιτοφάγοι. Από τα δημητριακά, το πιο διαδεδομένο είναι  το σιτάρι, αλλά και σε περιπτώσεις ανάγκης, μείγμα κριθαριού με σιτάρι, από το οποίο παρασκευάζουν ένα άζυμο ψωμί, τη μάζαν. Μερικοί το χοντροαλέθουν σε πλιγούρι και το τρώνε μαγειρευτό με λάδι. Τα δημητριακά τα συνοδεύουν συνήθως με οπωροκηπευτικά και όσπρια, λάχανα, κρεμμύδια, φακές , ρεβίθια, ελιές, ξερούς καρπούς, πλακούντες με μέλι κλπ.  Το ψάρι το τρώνε κυρίως οι κάτοικοι της παραλίας, επειδή η πρωτόγονη κατάσταση των συγκοινωνιών δεν επιτρέπουν τη μεταφορά του στα μεσόγεια και στο κέντρο της πόλης.

Στη πόλη βρίσκεις όμως τάριχον, δηλαδή ψάρι παστό, που έρχεται από τον Εύξεινο Πόντο. Τρώνε και αλλαντικά αλλά δύσκολα βρίσκεις κρέας. Μπορείς να βρεις μόνο σε μεγάλες γιορτές που γίνονται πολλές θυσίες ζώων. Κατά την Εκατόμβη των Μεγάλων Παναθηναίων, εκατό βόδια θυσιάζονται στην Αθηνά και το περισσότερο κρέας μοιράζεται στους παρευρισκόμενους. Το κρέας είναι πολυτέλεια στην Αθήνα, ειδικά το βοδινό. Πιο προσιτό είναι το χοιρινό.

Οι λάτρεις της γαστρονομίας εφόσον επιθυμούν μπορούν να αναζητήσουν πλούσιες γεύσεις και ιδιαίτερες συνταγές έξω από το κέντρο των Αθηνών στην ύπαιθρο. Εδώ θα βρει κανείς ποικιλία κρεάτων, αφού αφθονούν τα πρόβατα τα κατσίκια, τα πουλερικά και το κυνήγι. Στα περίχωρα της Αττικής, μπορείτε να πάτε με μουλάρι, εκτός και αν είστε τυχεροί και βρείτε τροχοφόρο. Στις εξοχές θα βρείτε ποικιλίες με κρέατα αλλά και άφθονο ψάρι που αφθονεί στις γύρω θάλασσες, καθώς και χέλια, οστρακόδερμα, χταπόδια και καλαμάρια. Οι Αθηναίοι τρώνε πολύ το ψάρι.

Η ψαραγορά της Αθήνας συγκεντρώνει τον περισσότερο κόσμο. Οι Αθηναίοι καταναλώνουν ιδιαιτέρως και τα γαλακτοκομικά και κυρίως το τυρί. Το βούτυρο είναι γνωστό, αλλά στην Αθήνα  γίνεται χρήση κυρίως του ελαιόλαδου, δώρο της θεάς Αθηνάς άλλωστε. Αυτό που διαπιστώνω από τους συνδαιτυμόνες μου, είναι ότι δεν χρησιμοποιούν πιρούνια, έτσι κόβουν το κρέας σε μικρά κομμάτια και το πιάνουν με το χέρι. Ωστόσο χρησιμοποιούν οβελούς (σούβλες) και κρεάγρες με δύο ή τρία στελέχη. Χρησιμοποιούν κουτάλια, αλλά μερικές φορές και την κόρα του ψωμιού για κουτάλι.

Αν θέλετε να το ρίξετε έξω, να φάτε και να διασκεδάσετε πιο έντονα, έχετε τη δυνατότητα να το κάνετε, αφού οι Αθηναίοι διοργανώνουν συχνά δείπνα και συμπόσια. Είναι φιλόξενοι και φιλότιμοι, οπότε είναι πολύ πιθανόν να σας προσκαλέσουν. Σε αυτά τα γλέντια ο νοικοκύρης δεν υπολογίζει τα έξοδα. Ενδιαφέρεται μόνο να διασκεδάσει τους φίλους του. Τα φαγητά είναι άφθονα, καλοφτιαγμένα και συχνά περίτεχνα από επαγγελματίες μαγείρους. Αν είστε τυχερός μπορεί να δείτε και κάτι σπάνιο σε όλο τον κόσμο. Τον οδηγό μαγειρικής του Μιθαίκου, που περιέχει συνταγές μαγειρικής για τους επαγγελματίες μαγείρους.

Σε αυτά τα συμπόσια, οι συνδαιτυμόνες τρώνε ξαπλωμένοι σε κλίνες. Τα σερβίτσια είναι πολυτελή ενώ τα τραπέζια είναι στολισμένα με λουλούδια και ακριβά κομψοτεχνήματα. Σε όλη τη διάρκεια του φαγητού οι συνδαιτυμόνες δεν πίνουν. Μόλις τελειώσουν το φαγητό, γίνεται σπονδή στο Δία Σωτήρα και αρχίζει το συμπόσιο. Πριν ξεκινήσουν, διαλέγουν τον συμποσίαρχο που θα τακτοποιήσει τις λεπτομέρειες της κρασοκατάνυξης. Στο συμπόσιο, ο νοικοκύρης του σπιτιού έχει φροντίσει για τους χορευτές, τους κιθαρωδούς, τις αυλητρίδες, τους μίμους και τους ακροβάτες που θα διασκεδάσουν τους καλεσμένους του. Αν επισκεφτείτε την Αθήνα, αυτήν την περίοδο, φροντίστε να είστε καλεσμένος σε ένα συμπόσιο. Αν δεν έχετε την ευκαιρία και περάσουν τα χρόνια, τότε φροντίστε να μάθετε περισσότερα για τα αρχαία συμπόσια…

Που θα μείνετε

Αν σκέπτεστε να μείνετε στην Αθήνα για αρκετές μέρες και δεν έχετε φροντίσει να κάνετε κράτηση νωρίτερα, καλύτερα να μην βιαστείτε. Προτιμότερο είναι να δείτε πρώτα το χώρο και τις εναλλακτικές λύσεις που έχετε. Κατ΄ αρχάς θα πρέπει να φτάσετε στην Αθήνα με το φως της ημέρας. Στα σκοτεινά και χωρίς οδοσήμανση δρομάκια είναι ακατόρθωτο. Αν έχετε φίλο ή συγγενή στην Αθήνα, είναι σίγουρο ότι θα σας φιλοξενήσει. Αλλιώς θα πρέπει να αναζητήσετε κάποιο πανδοχείο ή δημόσιο ξενώνα. Θα βρείτε στους κεντρικούς δρόμους και στα λιμάνια. Θα πρέπει να προσέξετε όμως, γιατί αυτοί οι χώροι συνήθως δεν έχουν καλή φήμη. Τα δωμάτια είναι άβολα, βρόμικα και γεμάτα από γυναίκες ελευθέρων ηθών, που συχνά έχουν και τη διαχείρισή τους. Συνήθως αυτά τα φτηνά πανδοχεία είναι διώροφα κτίρια με κοινόχρηστα δωμάτια με ξυλοκρέβατα. Δεν διαθέτουν μπάνιο, εκτός από ένα δοχείο νυκτός. Δεν προσφέρουν πρωινό ούτε κάποιο άλλο γεύμα. Εάν φτάσατε ως εδώ με δικό σας ίππο, τα περισσότερα πανδοχεία αυτής της κατηγορίας δεν διαθέτουν στάβλο. Εάν δεν επιλέξετε κάποιο πανδοχείο – που είναι πολύ φυσικό – για να απολαύσετε τις διακοπές σας, υπάρχει και η επιλογή των ναών.

Πολλοί από τους μεγάλους βωμούς, που βρίσκονται στα περίχωρα της Αθήνας, όπως στην Ελευσίνα και τη Βραυρώνα, διατηρούν πανδοχεία για τις ανάγκες των προσκυνητών. Είναι πιο οργανωμένα και καθαρά από τα ιδιωτικά, αλλά αν θέλετε ανέσεις δεν θα τις βρείτε. Η καλύτερη επιλογή για πολυήμερη διαμονή στην Αττική, είναι να ενοικιάσετε δωμάτιο σε ιδιωτική κατοικία. Για να επιλέξετε, σας περιγράφουμε ένα τυπικό αθηναϊκό σπίτι που μπορεί να είναι διαθέσιμο για τη διαμονή σας.

Το σπίτι που μπορείτε να ενοικιάσετε για τη διαμονή σας στην Αθήνα, είναι συνήθως μονώροφο, το πολύ δίπατο. Εξωτερικά είναι πολύ απλό. Συνήθως δεν διαθέτει παράθυρα προς το δρόμο, αλλά φωτίζεται από την εσωτερική αυλή ή το αίθριο. Η εσωτερική τους διαρρύθμιση περιλαμβάνει κυρίως τον αντρώνα – είδος leaving room – όπου υπάρχει η εστία. Ο γυναικωνίτης και τα άλλα δωμάτια βρίσκονται στα πλάγια ή στο πάνω πάτωμα, αλλά καθαρά ξεχωριστά από τον αντρώνα, όπως και η ζωή των γυναικών από τη ζωή των αντρών.

Ως συνέπεια της γενικότερης κοινωνικής, οικονομικής και καλλιτεχνικής προόδου αυτής της εποχής, είναι και ο εξωραϊσμός των σπιτιών με τοιχογραφίες, τάπητες, καλόγουστα έπιπλα και πολυτελή αντικείμενα. Αυτή την εποχή, οι αθηναίοι αγοράζουν με μανία διακοσμητικά αγγεία. Σκύφος, κύλιξ, κάνθαρος, κρατήρ, αμφορεύς, στάμνος, υδρία, οινοχόη, ψυκτήρ, λύκηθος, λέβης και αλάβαστρον. Το καθένα έχει τη δική του χρησιμότητα και ομορφιά. Εάν είστε τυχεροί και νοικιάσετε κατοικία πλούσιας οικογένειας, θα έχετε την ευκαιρία να απολαύσετε την ιδιωτική σας ζωή εφόσον είστε ζευγάρι. Οι πλούσιοι συνήθως, εκτός από τα αστικά σπίτια, διατηρούν και επαύλεις στην εξοχή. Και αυτό γιατί οι αριστοκράτες αντλούν την περιουσία τους από αγροτικά εισοδήματα, έτσι το μεγαλύτερο διάστημα ζουν στα κτήματα, και στην Αθήνα έχουν μια πρόχειρη γκαρσονιέρα που μένουν σπάνια. Αλλά και αν χρειαστεί να συγκατοικήσετε, μπορεί να μην ξεφύγετε από τις συνήθειές σας, αφού οι ιδιοκτήτες έχουν γεμάτη ζωή.

Οι άντρες τριγυρνούν όλη μέρα στις δουλειές τους, στην αγορά, στη λιακάδα, ενώ τρελαίνονται για πολιτικές συζητήσεις και θεάματα. Οι γυναίκες, αφού μαγειρέψουν από νωρίς το φαγητό, πάνε στη βρύση για νερό ή στον Ιλισό για να πλύνουν τα ρούχα. Όταν τελειώσουν τις δουλειές τους, βγαίνουν στο κατώφλι για κουβέντα με τη γειτόνισσα. Όσο για τα παιδιά, όταν δεν παίζουν στα σοκάκια, περνούν όλη μέρα στα σχολεία και τα γυμνάσια. Καλή διαμονή, αν έχετε επιλέξει να είστε Αθήνα το καλοκαίρι του 420 π.Χ.

Τι και που θα ψωνίσετε

Αγορά – Εμπόριο

Η αρχαία Αγορά των Αθηνών

Η αρχαία Αγορά των Αθηνών

Η Αθήνα και ο Πειραιάς είναι οι κύριες αγορές της Ελλάδας, με προϊόντα από τη Μεγάλη Ελλάδα, την Ανατολική Μέση Θάλασσα και τον Εύξεινο Πόντο. Εκτός από τα εισαγόμενα είδη, στη μεγάλη Αγορά των Αθηνών θα βρείτε χρηστικά και διακοσμητικά αντικείμενα και σκεύη, τα καλύτερα κεραμικά του κόσμου, δερμάτινα και εξαιρετικά ορειχάλκινα και μεταλλικά αντικείμενα. Μόλις λαλήσει ο πετεινός γεμίζει η πόλη με εργαζόμενους. Σιδεράδες, χαλκωματάδες, αγγειοπλάστες, βυρσοδέψες, παπουτσήδες, λουτροκόμοι, πραματευτάδες, τεχνίτες. Ηλεκτρικό φως δεν υπάρχει και οι περισσότεροι δουλεύουν μόνο με το φως της ημέρας.

 

 

 

 

Οι αγρότες της Αττικής πηγαίνουν στην αγορά πριν  ξημερώσει, βόσκοντας γίδια και κατσίκια, ή κουβαλώντας σ’ ένα ξύλο στηριγμένο στον ώμο λαγούς και τσίχλες με τις φτερούγες γυρισμένες προς το ράμφος.

Οι ιδιοκτήτες των αγροκτημάτων που είναι γύρω από την πόλη, στέλνουν τα προϊόντα τους για ανταλλαγή. Από τον Πειραιά και το Φάληρο φτάνουν ψαράδες που στα καλάθια τους κουβαλούν τόνο, από τον Εύξεινο Πόντο χέλια, που τα αγαπούν πάρα πολύ οι Αθηναίοι, και μπαρμπούνια από το Αρχιπέλαγος. Από τα μικρομάγαζα και τα μαγειρεία των πραματευτάδων αναδύεται το άρωμα των ώριμων φρούτων, η μυρωδιά από τα δέρματα, το τουρσί, η ώριμη μελιτζάνα, το πηγμένο αίμα, το κρασί και άλλα. Η αγορά είναι τακτοποιημένη με ένα ορισμένο σχέδιο. Για κάθε λογής προϊόντα έχουν καθοριστεί ειδικοί χώροι. Οι πωλητές κι οι πραματευτάδες απλώνουν το εμπόρευμά τους στο ύπαιθρο ή σε μερικές παράγκες από κλαδιά ή καλάμια πλεχτά, που το απόγευμα τα χαλάνε.

Η γεωργία και η κτηνοτροφία είναι από τις βασικότερες ασχολίες των κατοίκων. Οι αγρότες καλλιεργούν δημητριακά – κριθάρι και σιτάρι – , αμπέλια και κυρίως ελιές. Το ελαιόλαδο το χρησιμοποιούν στο μαγείρεμα, στην παρασκευή σαπουνιού και ως καύσιμο στα λυχνάρια. Ή παραγωγή ελιών είναι τόσο μεγάλη που όχι μόνο καλύπτει τις ανάγκες τους, αλλά κάνουν και εξαγωγή.

Στις ορεινές περιοχές οι αγρότες έχουν μελίσσια, μικρά κοπάδια από πρόβατα και χοίρους, καθώς και κατσίκια για το γάλα και το τυρί τους. Οι λιγοστές βροχοπτώσεις στην Αττική δεν ευνοούν τις καλλιέργειες. Αυτή την εποχή, ένας κτηματίας έχει ετήσιο εισόδημα 30.000 δραχμές περίπου. Κάθε ειδικευμένος εργάτης κερδίζει μια δραχμή την ημέρα. Αν θέλετε να έχετε μια καλή γευστική εμπειρία, αυτή είναι το ψάρι, το οποίο αφθονεί στις ελληνικές θάλασσες και είναι η πιο περιζήτητη τροφή.

Οι ψαράδες πουλούν τα μικρά ψάρια, σαρδέλες, μαρίδες, γόπες, στους φτωχούς και τα εκλεκτά, μπαρμπούνια, λυθρίνια, τόνους, τσιπούρες, στους πλούσιους. Λόγω έλλειψης συντήρησης, τα ψάρια πρέπει να καταναλωθούν γρήγορα ή να διατηρηθούν στο αλάτι, ωστόσο τα παστωμένα τα θεωρούν υποκατάστατα των νωπών και φτηνά. Οι περισσότεροι εδώ συμφωνούν ότι το πιο εκλεκτό και ακριβό ψάρι στον πάγκο του ιχθυοπώλη είναι το χέλι, το οποίο προέρχεται από τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Σικελίας και Ιταλίας. Η αγορά είναι ένα σημαντικό κομμάτι στη ζωή των Αθηναίων.

Τα αγαθά και οι υπηρεσίες πωλούνται σε διαφορετικά μέρη της αγοράς και εύκολα βρίσκεις αυτό που χρειάζεσαι. Οι πωλητές ελαιολάδου βρίσκονται στην ανατολική πλευρά, οι κουρείς στη βόρεια μαζί με τους τραπεζίτες, που είναι πίσω από πάγκους και δίνουν δάνεια ή ανταλλάσσουν  νομίσματα. Ο παρατηρητικός επισκέπτης θα δει στην αγορά και πολλές πλούσιες κυρίες, οι οποίες όμως έρχονται εδώ μόνο για να διαλέξουν κοσμήματα και αρώματα.

Για τα ψώνια, φροντίζουν οι σύζυγοι να τα στέλνουν στο σπίτι με δούλους. Τσάντες για τη μεταφορά των προϊόντων δεν θα βρείτε. Τα τρόφιμα μεταφέρονται με κάθε τρόπο και πολλές φορές ασυνήθιστο, όπως η περίπτωση στρατιωτών που ψώνιζαν πουρέ λαχανικών και τον μετέφεραν μέσα στις περικεφαλαίες τους.

Στην Αγορά των Αθηνών μπορείτε να ψωνίσετε άφοβα. Για την κακή ποιότητα ή τις τσουχτερές τιμές, επεμβαίνουν άμεσα τα όργανα της τάξης και συγκεκριμένα οι Επιθεωρητές Αγοράς, οι οποίοι αδειάζουν το εμπόρευμα στο έδαφος και μάλιστα το ποδοπατούν μέχρι να γίνει πολτός ώστε να μην μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά. Σε αυτή την αγορά μπορείτε να ψωνίσετε αλλά και να παρακολουθήσετε εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά θεάματα.

Αν πάλι θέλετε να παρακολουθήσετε από κοντά τους τεχνίτες την ώρα που δημιουργούν, μπορείτε να επισκεφτείτε τα εργαστήριά τους που είναι όλα σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Στην Αθήνα, η συνοικία των αγγειοπλαστών ονομαζόταν Κεραμικός. Εκεί θα τους βρείτε να δουλεύουν ξεχωριστά αλλά και τόσο κοντά, ώστε να μπορούν να ανταλλάσσουν ιδέες και να συναγωνίζονται να δημιουργήσουν τα καλύτερα είδη.

Με τι νόμισμα θα πληρώσετε – Πως θα κάνετε συναλλαγές.

 

 

 

 

Η Αθήνα υπερηφανεύεται για την ανακάλυψη της εμπορικής πίστης και για την εγκαθίδρυση του πρώτου δικτύου τραπεζιτών, από τις αρχές του 4ου αι. π.Χ. Αρχικά οι τραπεζίτες ήταν δούλοι ή απελεύθεροι, γρήγορα όμως, χάρη στις κολοσσιαίες περιουσίες που συγκέντρωσαν, ανέβηκαν την κλίμακα των κοινωνικών τάξεων. Το αθηναϊκό κράτος φροντίζει να προστατεύει τα απαραίτητα εργαλεία για την άσκηση του συγκεντρωτικού ελέγχου επί των οικονομικών και εμπορικών δραστηριοτήτων στην Αγορά.

Τα επίσημα μέτρα και σταθμά που είναι σε ισχύ στην πόλη καθορίζονται με ακρίβεια από το κράτος και απαγορεύεται αυστηρά κάθε παρέκκλιση από αυτά. Οι αξιωματούχοι οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι με τη διαφύλαξη των επίσημων μέτρων και σταθμών είναι οι μετρονόμοι. Εκλέγονται δέκα άτομα κάθε έτος με κλήρωση, 5 για το άστυ και 5 για τον Πειραιά. Τα επίσημα μέτρα και σταθμά κατασκευάζονται από ένα δημόσιο δούλο και αντίγραφά τους φυλάσσονται τόσο στο άστυ όσο και στον Πειραιά.

Αρχαίοι Έλληνες ζυγιστές.

Οι μετρονόμοι ευθύνονται για όλα τα μέτρα και τα σταθμά που χρησιμοποιούνται στην αγορά και οφείλουν να μεριμνούν ώστε να ανταποκρίνονται στα πρότυπα μέτρα και σταθμά, που φυλάσσονται στην Θόλο, ένα όμορφο κτίριο της Αρχαίας Αγοράς. Από την επίσκεψή σας στην Αγορά θα διαπιστώσετε ότι η ποιότητα και ο ποιοτικός έλεγχος στην παραγωγική διαδικασία αλλά και σε κάθε εμπορική συναλλαγή, όπως και η προστασία του καταναλωτή αποτελούν ύψιστη φροντίδα και ευθύνη της Αθηναϊκής Πολιτείας και πραγματοποιούνται κάτω από έναν πολύ καλά οργανωμένο και αυστηρό κρατικό μηχανισμό. Αν θα μείνετε στην Αθήνα αρκετές μέρες, για τη διευκόλυνσή σας καλό θα ήταν να μαθαίνατε τα βασικά για τις μονάδες μέτρησης και τα νομίσματα που θα χρησιμοποιείτε στις συναλλαγές σας. Είναι και ενδιαφέρον.

Σύνηθες φαινόμενο στην Αγορά είναι το παζάρι. Οι πελάτες παζαρεύουν με τους πωλητές τις τιμές των προϊόντων. Οι αθηναίοι συγγραφείς  γράφουν και παραπονιούνται συχνά για τους ανέντιμους εμπόρους και τις αυξημένες τιμές των προϊόντων. Οι επιθεωρητές της αγοράς προσπαθούν να εξασφαλίσουν τίμιες συναλλαγές. Από κοντά και οι τραπεζίτες της αγοράς που είναι απαραίτητοι όταν οι έμποροι χρειάζονται μεγάλα χρηματικά ποσά. Οι αργυραμοιβοί, που τους ονομάζουν τραπεζίτες, στέκονται στην αγορά μπροστά σε ένα ειδικό τραπέζι. Το όνομα που ακούγεται περισσότερο εδώ αυτές τις ημέρες είναι του τραπεζίτη Πασίωνα.

Υπάρχουν βέβαια και άλλοι, από τους οποίους μπορείτε να πάρετε πληροφορίες για τα νομίσματα που έχετε στα χέρια σας και την αξία τους. Αξίζει να γνωρίζετε ότι το μέσο ημερομίσθιο εδώ, αυτή την εποχή, είναι από μία έως και δύο δραχμές. Αν θέλετε να προστατέψετε τα χρήματά σας από πιθανή κλοπή, δεν έχετε παρά να κάνετε ότι κάνουν και οι άλλοι Αθηναίοι. Το μεταφέρουν ή σε ένα μικρό πουγκί, στις πτυχώσεις των ρούχων τους ή και κάτω από τη γλώσσα, όσοι φοβούνται περισσότερο να μην πέσουν θύματα ληστείας.

Η Αθήνα ήταν ανάμεσα στις πρώτες Ελληνικές πόλεις, οι οποίες έκοψαν δικά τους νομίσματα. Τα ορυχεία ασημιού του Λαυρίου έχουν μεγάλα αποθέματα. Τα πρώτα νομίσματα δεν είχαν επιγραφές, παρά μόνο έφεραν εμβλήματα. Το  νόμισμα της πρώτης περιόδου, τοποθετείται από το 650 έως το 479. Οι πρώτες νομισματικές εκδόσεις αυτής της εποχής ήταν άτυπες. Συνήθως χαράζονταν διάφορα βαθουλώματα ή πολλές μικρές γραμμές ή ασαφή σχήματα. Στην πίσω όψη υπήρχε ένα έγκυλο, τετράγωνο ή ορθογώνιο. Με την πάροδο του χρόνου τα νομίσματα απέκτησαν συγκεκριμένες παραστάσεις που είχαν άμεση σχέση με την πόλη που έκοβε το νόμισμα, (τοπικοί θεοί και τα σύμβολα τους, το σύμβολο της πόλης κ.α.).

Μεγάλη πηγή έμπνευσης για τους αρχαίους χαράκτες ήταν η μυθολογία. Τα διασημότερα νομίσματα της Αθήνας, οι γλαύκες, με την παράσταση της Αθηνάς να φέρει περικεφαλαία στην μία όψη και την γλαύκα στην άλλη, δημιουργήθηκαν στα τέλη του 6ου αιώνα. Τα σχέδια αυτά χρησιμοποιήθηκαν για περισσότερο από 400 χρόνια, με διάφορες βελτιώσεις στο καλλιτεχνικό ύφος. Τα πρώτα αυτά νομίσματα με παραστάσεις και στις δύο όψεις, που είναι γνωστά με δύο τύπους, τα έκοψε ο Πεισίστρατος όταν επανήρθε και ανέλαβε την εξουσία το 546 π.Χ. στην Αθήνα.

Μόδα

Ενδύματα – Υποδήματα – Κομμώσεις

Οι Αθηναίοι ξοδεύουν περισσότερα για τη λατρεία των θεών τους και λιγότερα για την εμφάνισή τους και τη διακόσμηση του σπιτιού. Άνδρες και γυναίκες φορούν απλά φορέματα και λιγοστά κοσμήματα, με εξαίρεση τους πολύ πλούσιους. Οι γυναίκες κυκλοφορούν σεμνά ντυμένες και συνήθως καλυμμένες από την κορφή μέχρι τα νύχια. Σε αντίθεση με τους νεαρούς άνδρες, ιδιαίτερα όσους είναι αθλητικοί και ελκυστικοί, που δεν χάνουν την ευκαιρία να προκαλέσουν επιδεικνύοντας τα φυσικά τους κάλλη. Γενικά η τοπική κοινωνία εδώ, απαιτεί σεμνότητα από τις γυναίκες, ενώ επιτρέπει στους άνδρες να κυκλοφορούν δημόσια φορώντας μόνο ένα ιμάτιο, ενώ στα γυμνάσια, στους αθλητικούς και χορευτικούς αγώνες, να εμφανίζονται γυμνοί.

Οι άντρες φορούν χιτώνες από λευκά και λινά υφάσματα, πλισαρισμένα με μεγάλη φροντίδα. Από πάνω ρίχνουν ένα ιμάτιο χρωματιστό, συνήθως κατακόκκινο. Στη μέση δένουν μια ζώνη πιο λεπτή ή μια πιο φαρδιά δερμάτινη, τη ζωστήρα. Τη νύχτα οι άνδρες βγάζουν τη ζώνη και κοιμούνται με το χιτώνα. Για τα μεγάλα κρύα προτιμούν τη χλαμύδα, ένα ιμάτιο πολύ μεγαλύτερο ή προφυλάγονται με γιλέκο από προβιά κατσίκας. Άντρες και γυναίκες δεν συνηθίζουν το καπέλο.

Από ότι μπορεί κανείς να παρατηρήσει η μόδα με τα σανδάλια έχει υποχωρήσει. Μόνο οι φτωχοί, και αυτοί το καλοκαίρι, φορούν τα ελαφριά αυτά υποδήματα. Η μόδα επιβάλλει σκαρπίνι, μποτίνι και μπότα σε μεγάλη ποικιλία σχημάτων, χρωμάτων και διακοσμήσεων. Οι γυναίκες φαίνεται πως γυρεύουν την πολυτέλεια, το περίπλοκο και το μπιχλιμπίδι. Έχουν ωραία σώματα και τα αξιοποιούν. Προτιμούν ιωνικό χιτώνα αλλά εφαρμοστό στο κορμί τους. Υποταγή του φορέματος στο σχήμα του κορμιού με πολλά στολίδια και κεντίδια. Όταν βγαίνουν από το σπίτι πρέπει να είναι σεμνά καλυμμένες με το ιμάτιό τους. Όταν ταξιδεύουν κρατούν συνήθως ομπρέλα. Κοσμήματα φορούν και οι άνδρες και οι γυναίκες, τουλάχιστον οι εύποροι.

Σε ότι αφορά το χτένισμα, εντύπωση κάνει των ανδρών, που σε αρκετές περιπτώσεις, παρουσιάζει μια υπερβολή. Μπουκλάκια, κοτσιδάκια, χρυσά κοσμήματα, δεν είναι ασυνήθιστα στους άντρες. Η νέα μόδα όμως, όπως ακούγεται, θα είναι πιο δωρική και θα επιβάλλει ακούρευτα μαλλιά, γένια και μουστάκια. Υπάρχουν βέβαια και οι σνομπ που κυκλοφορούν εντελώς ατημέλητοι, σύμφωνα με το λακωνικό πρότυπο. Οι γυναίκες αφήνουν τα μαλλιά ξέπλεκα στους ώμους. Μετά το γάμο όμως, τα χτενίζουν σε κότσο ή στεφάνι από κοτσίδες γύρω στο κεφάλι.

Όλοι πάντως δίνουν μεγάλη σημασία στην καθαριότητα του σώματος, εφαρμόζοντας το θερμό λουτρό. Επειδή εδώ, μόνο τα πλουσιόσπιτα διαθέτουν λουτρό, οι μικροαστοί πλένονται στα κοινόχρηστα λουτρά επί πληρωμή. Οι φτωχοί καταφεύγουν στα κρατικά λουτρά που είναι πολύ φτηνά. Οι φτωχοί, αντί για σαπούνι χρησιμοποιούν αλισίβα από στάχτη και ασβέστη, που λένε ότι κάνει καλό στο δέρμα. Μετά το λουτρό όμως, όλοι κάνουν εντριβή με λάδι, που όπως φαίνεται αντισταθμίζει τις συνέπειες από τη χρήση ασβέστη.

Αυτό που μας κάνει όμως εντύπωση, είναι η υπερβολική χρήση αρωματικών. Άντρες και γυναίκες πασαλείβονται με κάθε είδους μυρωδιές. Και το πιο εντυπωσιακό;  Οι πιο σικ μασούν τσίκλες για να μυρίζει ωραία η ανάσα τους…

Τι να αγοράσετε.

Αναμνηστικά και είδη διατροφής

Η Αθήνα και ο Πειραιάς είναι οι κύριες αγορές της Ελλάδας με προϊόντα από τη Μεγάλη Ελλάδα, την Ανατολική Μέση Θάλασσα και τον Εύξεινο Πόντο. Εκτός από τα εισαγόμενα είδη, εδώ θα βρείτε τα καλύτερα κεραμικά του κόσμου, χρηστικά και διακοσμητικά, χάλκινα και μεταλλικά αντικείμενα, προϊόντα αγγειοπλαστικής και άριστης ποιότητας  δερμάτινα. Επίσης εξαιρετικό ντόπιο ελαιόλαδο, κρασί και μέλι.

Που θα τα βρείτε

Αν θέλετε εισαγόμενα προϊόντα, καλύτερα να μετακινηθείτε στην αγορά του Πειραιά. Εκεί που ξεφορτώνουν τα καράβια, θα βρείτε και καλύτερες τιμές. Στην Αγορά όμως των Αθηνών θα βρείτε τα πάντα. Από τρόφιμα μέχρι έργα τέχνης. Για λάδι, κρασί, μέλι, μπαχαρικά αλλά και νωπά προϊόντα, θα τα βρείτε στην αγορά σε ειδικούς χώρους. Εκτός από την Αγορά, κεραμικά αναμνηστικά, είδη χειροτεχνίας κλπ., μπορείτε να βρείτε και στα εργαστήρια των μαστόρων που βρίσκονται κοντά στην Αγορά. Χειροτέχνες σιδηρουργούς, θα βρείτε στην οδό Ηφαίστου, αγγειοπλάστες στον Κεραμικό και βυρσοδέψες, καλαθοποιούς και επιπλοποιούς στα βόρεια και ανατολικά προάστια της πόλης.

Η Αττική έχει άριστης ποιότητας πηλό και άφθονα αποθέματα. Ο πηλός αυτός όταν ψηθεί παίρνει ένα ζωηρό χρυσοκόκκινο χρώμα. Στα αγγεία απεικονίζονται παραστάσεις της καθημερινής ζωής, μάχες και αθλητικοί αγώνες και ιστορικά, θρησκευτικά θέματα. Αγγεία με χαρακτηριστικό σχήμα είναι ο αμφορέας, η υδρία, ο κρατήρας, για την ανάμειξη του κρασιού και άλλα.

Πρώτες βοήθειες – Υγεία

Αν στη διάρκεια του ταξιδιού ασθενήσετε ή χρειαστείτε πρώτες βοήθειες, είστε τυχεροί μέσα στην ατυχία σας. Είστε στον τόπο που γέννησε την επιστήμη της ιατρικής. Αρκεί να επιλέξετε το σωστό γιατρό και τη σωστή μέθοδο θεραπείας.

Αυτή τη χρονική στιγμή, ο Ιπποκράτης βρίσκεται στην πιο ώριμη εποχή του, η Ιπποκράτειος Σχολή του έχει κερδίσει το θαυμασμό όλων, ενώ ένας σημαντικός ναός, αφιερωμένος στον Ασκληπιό και την Υγεία παρέχει επιπλέον προστασία.

Στα θέματα υγείας όμως, οι γνώμες παραμένουν διχασμένες στην εποχή μας. Υπάρχουν οι παλαιότεροι, που πιστεύουν ότι οι ασθένειες προέρχονται από τους θεούς και είναι αποτέλεσμα τιμωρίας για άνομες πράξεις τους και περιορίζονται σε σπονδές, θυσίες και μαντζούνια, ενώ υπάρχουν και οι νεώτεροι, που εμπιστεύονται τη σχολή του Ιπποκράτη που αναζητεί τις πραγματικές αιτίες της ασθένειας και προστρέχουν σε γιατρούς για διάγνωση και θεραπεία. Αν αρρωστήσετε λοιπόν σήμερα στην Αθήνα, θα σας πλησιάσουν κάποιοι και θα σας προτείνουν να συμβουλευτείτε το θεό για την ασθένειά σας, να έρθετε στο ναό και να κάνετε μια προσφορά σε εκείνον και στην κόρη του, την Υγεία.

Αν θα ακολουθήσετε αυτόν τον τρόπο θεραπείας, υπάρχει και συνέχεια.

Οι ιερείς θα σας οδηγήσουν στην ιερή πηγή, όπου θα πιείτε και θα λουστείτε στα νερά, και στη συνέχεια θα σας οδηγήσουν στον ιερό βόθρο για να συναντήσετε το θεό στη ζωώδη μορφή του. Μετά θα σας στείλουν στη γειτονική στοά για να κοιμηθείτε περιμένοντας να δείτε στα όνειρά σας το θεό, που θα σας ορίσει και τη θεραπεία. Επίσης θα πρέπει να έχετε υπόψη σας, ότι ενδέχεται να έρθει ο θεός στον ύπνο σας και να σας ζητήσει συμπληρωματικές θυσίες στο βωμό του και μάλιστα με τη μορφή φιδιού. Μέχρι δηλαδή να βγει το ιατρικό ανακοινωθέν, οι εξετάσεις που θα κάνετε είναι μόνο διαδικαστικού χαρακτήρα. Θετικό στοιχείο είναι επίσης, ότι με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται και το ιατρικό απόρρητο, εφόσον το επιθυμείτε, αφού την ασθένειά σας θα τη γνωρίζετε μόνο εσείς και ο θεός που θα εμφανιστεί στον ύπνο σας.

Αν και ο κυρίως ναός του Ασκληπιού βρίσκεται στην Επίδαυρο, πριν από λίγα χρόνια, ένας Αθηναίος πολίτης, ο Τηλέμαχος, έχτισε Ασκληπιείο στη νότια πλευρά της Ακρόπολης, δίπλα στο θέατρο του Διονύσου. Μια ιερή πηγή που αναβλύζει από το βράχο χύνεται στον ιερό βόθρο, που είναι μια κοιλότητα στο έδαφος, όπου φυλάσσονται τα ιερά φίδια.

Αυτή είναι η μια επιλογή που έχετε για θεραπεία. Από την άλλη, ο Ιπποκράτης, διδάσκει μια επαναστατική θεωρία για τις μέρες μας. Απορρίπτει την άποψη ότι οι θεοί στέλνουν αρρώστιες για να τιμωρήσουν τις αμαρτίες των θνητών, και αναζητεί τα φυσικά αίτια που προκάλεσαν την ασθένεια, μεταξύ των οποίων, την κακή διατροφή, τον τρόπο ζωής κλπ.

Ο Ιπποκράτης, θεμελιωτής της ορθολογικής ιατρικής, θα προσπαθήσει να σας απαλλάξει από τα μεταφυσικά στοιχεία, τις προλήψεις, τις προκαταλήψεις, τις δαιμονολογίες και τις δεισιδαιμονίες της εποχής. Συνοψίζοντας μέσω της ιατρικής γνώσης την κατάσταση που βρίσκεστε, ελέγχοντας το ιατρικό ιστορικό σας, τη γενικότερη λειτουργία του οργανισμού σας κλπ., θα συνταγογραφήσει πρακτικές  συμβουλές, θα σας προτείνει αλλαγή διατροφής, άσκηση και λουτρά αλλά δύσκολα θα σας χορηγήσει αμέσως ισχυρές φαρμακευτικές θεραπείες.

Σήμερα η Αθήνα έχει αρκετούς ειδικευμένους γιατρούς στην οδοντιατρική, και την οφθαλμολογία καθώς και έμπειρους χειρουργούς. Καλό είναι να μην αρρωσταίνει κανείς στη διάρκεια του ταξιδιού του. Μη φοβάστε όμως. Στην Αθήνα βρίσκεστε, ανάμεσα στους θεούς και την επιστήμη. Η επιλογή δική σας…

Εκδρομές στα Περίχωρα της Αττικής

Σούνιο

Η ακτογραμμή του Σαρωνικού εκτείνεται από τον Πειραιά και το Φαληρικό όρμο μέχρι το γραφικό ακρωτήριο του Σουνίου. Είναι ο βράχος που αγναντεύει το Αιγαίο πέλαγος και ακτινοβολεί χάρη στους δύο ναούς που είναι συνδεδεμένοι με τους σημαντικότερους θεούς της Αθήνας, της Αθηνά και τον Ποσειδώνα. Αν και υπάρχει ένας παράκτιος δρόμος για να πάτε στο Σούνιο, ο καλύτερος τρόπος να ταξιδέψετε τα 362 στάδια που απέχει η Αθήνα από το Σούνιο νοτιοανατολικά, είναι να πάτε με πλοίο από τον Πειραιά. Από 2 έως 4 οβολούς έχει το εισιτήριο. Η πόλη είναι αραξοβόλι για τα πλοία που έρχονται από το Αιγαίο. Αν ανέβετε στο ψηλότερο σημείο του ακρωτηρίου, μέχρι και τις Κυκλάδες να ξέρετε ότι σύμφωνα με το μύθο, από αυτά τα βράχια ρίχτηκε ο βασιλιάς Αιγέας στο πέλαγος, πιστεύοντας εσφαλμένα πως ο Θησέας είχε θανατωθεί από το Μινώταυρο στην Κρήτη.

Σήμερα ο λόφος όπου υψώνεται ο ναός οχυρώνεται για να προστατευτεί από τις επιδρομές των Σπαρτιατών. Μπαίνοντας στα τείχη από μια πύλη από μάρμαρο και πέτρα, θα βρεθείτε στον ιερό περίβολο. Στα δεξιά σας θα δείτε μια στοά όπου εκτίθενται τα αναθήματα και γίνονται οι ιεροτελεστίες στις γιορτές. Ο σημερινός δωρικός ναός χτίστηκε πριν 30 χρόνια και θυμίζει το ναό του Ηφαίστου στην Αθήνα. Το εσωτερικό του ναού, δηλαδή η αίθουσα της λατρείας, φιλοξενεί το επίχρυσο  ορειχάλκινο άγαλμα του Ποσειδώνα, ύψους 18 ποδών, που παριστάνει το θεό να κραδαίνει την τρίαινά του.

Η πρώτη γραπτή αναφορά για το Σούνιο γίνεται από τον Όμηρο, που το αποκαλούσε «Σούνιον ιερόν». Συγκεκριμένα αναφέρει πως εκεί ο Μενέλαος στο ταξίδι της επιστροφής από την Τροία, σταμάτησε για να θάψει τον καπετάνιο του πλοίου του τον Φρόντη. Μαρτυρίες δίνουν επίσης οι Σοφοκλής , Ευριπίδης, Παυσανίας . Το 444 οι Αθηναίοι έκτισαν εδώ τον νεότερο ναό του Ποσειδώνα. Το Σούνιο οχυρώθηκε κατά το 9ο έτος του Πελοποννησιακού Πολέμου για την προστασία της από εκεί διέλευσης των σιτοφορτίων  και μάλιστα το οχυρό αυτό θεωρούνταν το ισχυρότερο της Αττικής.

Λατρευτικοί χώροι της αρχαίας Αθήνας

Οι κύριες θρησκευτικές εορτές και τα ιερά

Στον χώρο της Αττικής υπάρχουν μερικοί από τους σημαντικότερους λατρευτικούς χώρους της σημερινής Ελλάδας. Ο σημαντικότερος λατρευτικός χώρος είναι η Ακρόπολη στον οποίο λατρεύεται  η θεά Αθηνά. Μετά την αποχώρηση των Περσών το 479 π.Χ. ανοικοδομήθηκαν στην Ακρόπολη εντυπωσιακά μνημεία κάτω από την επίβλεψη των σημαντικότερων αρχιτεκτόνων και γλυπτών της αρχαιότητας όπως του Φειδία, του Ικτίνου, του Καλλικράτη κ.α.

Εκτός από την Αθήνα υπάρχουν πολυάριθμοι δήμοι στην περιοχή της Αττικής. Οι δήμοι διακρίνονται σε δήμους του άστεως (βρίσκονται γύρω από την πόλη της Αθήνας), σε παράλιους δήμους και σε μεσόγειους δήμους. Οι σημαντικότεροι δήμοι του άστεως εκτός από την Αθήνα είναι, ο Αλιμούς, ο Κολωνός, ο Πειραιάς, το Φάληρο, η Αλωπεκή, το Κυδαθήναιον, η Μελίτη, οι Λακιάδες, ο Ευώνυμος, ο Κολυττός και οι Σκαμβωνίδες. Ο Κολωνός βρίσκεται στις όχθες του Κηφισού.

 Βραυρώνα

Από τους πολυάριθμους παράλιους δήμους της Αττικής που αξίζει κανείς να επισκεφτεί είναι ο Θορικός λίγο βορειότερα του σημερινού Λαυρίου, η Αιξωνή, η Ραφήνα, η Βραυρώνα, στην οποία υπάρχει και σημαντικός λατρευτικός χώρος της Αρτέμιδας, η Ελευσίνα, πολύ σημαντικός λατρευτικός χώρος επίσης, ο Μαραθών, η Θρία , η Ανάφλυστος, και άλλες…