Το ψωμί πρωταγωνιστεί σε αρχαίες παραδόσεις και έθιμα που είναι ακόμη και σήμερα διαδεδομένα σε όλη την Ελλάδα αλλά και στη Μεσόγειο και αποδίδουν σε αυτήν την τροφή συμβολική και μυθική σημασία.

Σαραντοκούλουρα. Κουλούρα για την περίοδο της νηστείας της Σαρακοστής. Τη διακοσμούσαν με σαράντα μικρά κουλούρια.
Χριστόψωμο. Ψωμί των Χριστουγέννων διακοσμημένο με σταυρό και καρύδια.
Χριστουγεννιάτικο Κουλούρι για τα βαφτίσια.


Κουλούρα της Πρωτοχρονιάς διακοσμημένη με τον«Οικουρό όφη», προστάτη του σπιτιού.

Αρμυροκουλούρα
Ψωμί που ζυμώνεται με αλεύρι, που δίνουν τρεις πρωτοστέφανες και πολύ αλάτι για να ονειρευτούν τα ανύπαντρα κορίτσια το όνομα του μέλλοντος συζύγου. Την έτρωγαν τα κορίτσια Καθαρή Δευτέρα το βράδυ. Τη νύχτα διψούσαν και σύμφωνα με την παράδοση αυτόν που θα έβλεπαν στο όνειρό τους να τους δίνει νερό, αυτόν θα παντρευόντουσαν.

Πρεβέντα του θερισμού. Κουλούρα με φυσικό διάκοσμο από στάχυα.
Πρεβέντα του Τσοπάνη. Κουλούρα με βουκολικό διάκοσμο: γκλίτσα, πρόβατα,κουδούνια κ.λ.π. Την έφτιαχναν της Αναλήψεως που γιορτάζουν οι τσοπάνηδες στις στρούγκες.
Πρεβέντα της Πρωτομαγιάς. Την έφτιαχναν ανήμερα και το σχέδιο ήταν μαγιάτικο στεφάνι.
Πρεβέντα του Αγρότη. Την έφτιαχναν με σχέδια από τη ζωή του αγρότη, όπως, το ζευγάρι, το σαμάρι, τα δέντρα κ.λ.π.
Πρεβέντα της παρηγοριάς

Λαμπροκουλούρες. Παιδικές λαμπροκουλούρες με κόκκινα αυγά για τα βαφτιστήρια.
Κουλούρες για τα βαφτιστήρια. Πρόκειται για μεγάλες κουλούρες με πολύπλοκα όμορφα σχέδια που τις έδιναν οι νονές στα βαφτιστήρια τους. Τα Χριστούγεννα είχαν άσπρο αυγό στο κέντρο τους και το Πάσχα κόκκινο.
Λαδόψωμο. Ψωμί ζυμωμένο με λίγο νερό και πολύ λάδι. Κεντημένο με δύο πιρούνια.
Μπομπότα. Ψωμί από καλαμποκάλευρο.
Καρβέλια. Ψωμί με στρογγυλό σχήμα, με μπόλικο σουσάμι και το χαρακτηριστικό τσίμπημα στο κέντρο με τα τρία δάχτυλα που συμβολίζουν την Αγία Τριάδα. Πριν το κόψουν το σταύρωναν με το μαχαίρι από την κάτω πλευρά.

Σταχτοκουλούρα. Η νοικοκυρά από το ζυμάρι του ψωμιού έκοβε κομμάτια σε σχήμα οβάλ ή στρογγυλά σαν μικρή λαγάνα, το τρυπούσε με το μαχαίρι και το έψηνε στη χόβολη. Η σταχτοκουλούρα γινόταν γρήγορα και ήταν αρκετά τραγανή.

Παναγιά Μεσοσπορίτισσα. Η γιορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στις 21 Νοεμβρίου είναι και δημητριακή γιορτή, γιατί οι ζευγάδες μετρούν τη σοδειά τους και λένε: μισό έφαγα, μισό έχω να περάσω, δηλαδή της Παναγιάς της Μεσοσπορίτισσας η σπορά έχει φτάσει πάνω κάτω στα μισά. Οι νοικοκυρές την ημέρα αυτή, έβραζαν τα «πολυσπόρια», δηλαδή ποικιλία από βρασμένα όσπρια και δημητριακά. Σ’ αυτά πρόσθετανκαι σπόρους από ρόδια. Τα «πολυσπόρια» τα πήγαινανστην εκκλησία για να τα διαβάσει και να τα ευλογήσει ο ιερέας, ώστε να έχουν καλή σοδειά. Στη συνέχεια αυτούς τους σπόρους, τους σκορπούσαν στο χωράφι και έλεγαν, «όσα σπυριά τόσα αυγά, όσα αυγά τόσα πουλιά,όσα πουλιά τόσα σακιά».Οι αγρότες στην εκκλησία μαζί με τα πολυσπόρια πήγαιναν το πρόσφορο, το κρασί και την πρεβέντα της σποράς, την οποία την κεντούσαν με φυτά, ζώα και τα σχετικά με τη σπορά εργαλεία. Πάνω στη Πρεβέντα έγραφαν « τομ’σό‘φαγα, τομ’σό‘σπειρα, τομ’σό ‘χω στην κοφνίδα».Την πρεβέντα αφού την ευλογούσε ο ιερέας την έπαιρναν στο σπίτι.