θρεπτικό και με χαμηλή χοληστερίνη, το χταπόδι αποτελεί ένα ιδιαίτερα θρεπτικό τρόφιμο. Οπως και τα υπόλοιπα θαλασσινά, το χταπόδι είναι μια πολύ καλή πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας. Σε αντίθεση με άλλες ζωικές πηγές πρωτεΐνης, όπως το κρέας, δεν περιέχει κακά κορεσμένα λιπαρά. Το γεγονός αυτό το καθιστά μια πολύ υγιεινή εναλλακτική του κρέατος, ειδικά για όσους το αποφεύγουν, όπως φυτοφάγοι, άτομα σε νηστεία κ.ά. Το χταπόδι περιέχει υψηλά ποσά ω3 λιπαρών οξέων, τα οποία θεωρούνται απαραίτητα, καθώς ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να τα συνθέσει από μόνος του. Είναι γνωστό ότι τα ω3 λιπαρά σχετίζονται, εκτός των άλλων, με την καλή υγεία της καρδιάς και των αγγείων μας. Κάτι που ωστόσο κάνει το χταπόδι να ξεχωρίζει είναι η πολύ χαμηλή περιεκτικότητά του σε χοληστερίνη, η οποία είναι σχεδόν μισή από τα υπόλοιπα θαλασσινά και αντίστοιχη με αυτή του ψαριού. Αν και πλέον είναι γνωστό ότι τα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα δεν επηρεάζονται σε τόσο μεγάλο βαθμό από τη διαιτητική της πρόσληψη, άτομα που έχουν ήδη υψηλή χοληστερίνη θα πρέπει να ελέγχουν λίγο περισσότερο την ποσότητα που προσλαμβάνουν από τη διατροφή τους.

Το χταπόδι αποτελεί επίσης μια εξαιρετική πηγή βιταμίνης Β12, η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στη φυσιολογική λειτουργία του νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου και στη σύνθεση των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Μάλιστα, αξίζει να αναφερθεί ότι μόλις 30 γραμμάρια μαγειρεμένου χταποδιού προσφέρουν τετραπλάσια ποσότητα βιταμίνης Β12 από αυτή που απαιτείται για να καλυφθούν πλήρως οι ημερήσιες ανάγκες ενός υγιούς ενηλίκου. Επιπλέον, το χταπόδι είναι μια καλή πηγή σιδήρου, σεληνίου, φωσφόρου και ψευδαργύρου, ενώ περιέχει σημαντικές ποσότητες μαγνησίου, βιταμινών του συμπλέγματος Β και βιταμίνης Α.

Είναι μαλάκιο της τάξης Οκτώποδες με οκτώ πλοκάμια και μαλακό σώμα. Η τάξη περιλαμβάνει περίπου 300 είδη που συμπεριλαμβάνονται στην ομοταξία Κεφαλόποδα μαζί με τα καλαμάρια,τις σουπιές και τα ναυτιλοειδή. Όπως και τα άλλα κεφαλόποδα, το χταπόδι είναι αμφίπλευρα συμμετρικό με δύο μάτια και ένα ράμφος, με το στόμα στο κεντρικό σημείο μεταξύ των ποδιών (τα αποκαλούμενα και “πλοκάμια”). Το μαλακό σώμα μπορεί να αλλάξει γρήγορα το σχήμα του, επιτρέποντας στα χταπόδια να περάσουν μέσα από μικρά κενά. Όταν κολυμπούν το κεφάλι προηγείται των ποδιών. Το σιφόνι χρησιμοποιείται τόσο για αναπνοή όσο και για μετακίνηση, εκτοξεύοντας έναν πίδακα νερού. Τα χταπόδια έχουν περίπλοκο νευρικό σύστημα και εξαιρετική όραση, και είναι από τα πιο έξυπνα και πολύμορφα από όλα τα ασπόνδυλα.

 

                                                                                      Χταπόδι στιφάδο με ελιές

Υλικά

1 κιλό χταπόδι, 700 γραμμ. κρεμμύδια για στιφάδο, ½ φλιτζάνι ελαιόλαδο 100 γραμμ. ελιές τσακιστές, 1 κουταλιά ξίδι μπαλσάμικο, 1 κουταλιά πελτέ 1 φλιτζάνι πολτοποιημένες ντομάτες, αλάτι, 8-10 κόκκους πιπέρι.

Εκτέλεση

Καθαρίζουμε, πλένουμε και κόβουμε σε κομμάτια το χταπόδι. Το τοποθετούμε σε μια κατσαρόλα, χωρίς να προσθέσουμε νερό, και τ’ αφήνουμε να βράσει σε χαμηλή θερμοκρασία μέχρι να μισομαλακώσουν (το χταπόδι θα βράσει στα υγρά του). Στο μεταξύ καθαρίζουμε τα κρεμμύδια, τα κόβουμε στα δύο κατά μήκος, τα ζεματίζουμε σε άφθονο βραστό νερό για 2-3 λεπτά και όταν κρυώσουν λίγο, αφαιρούμε ένα ένα τα φύλλα τους. Όταν το χταπόδι σχεδόν μαλακώσει, προσθέτουμε το λάδι και τα κρεμμύδια και τα σοτάρουμε για 1-2 λεπτά. Σβήνουμε με το μπαλσάμικο, προσθέτουμε 1 φλιτζανάκι νερό και αφήνουμε το φαγητό να βράσει σε χαμηλή φωτιά για 5-7 λεπτά. Στη συνέχεια διαλύουμε τον πελτέ στον πολτό της ντομάτας και τ’ αδειάζουμε στην κατσαρόλα μαζί με τις ελιές, το πιπέρι και λίγο αλάτι, αν χρειάζεται. Αφήνουμε το φαγητό να σιγοβράσει μέχρι να μελώσει η σάλτσα.

 

                                                                                    Χταπόδι με αγκινάρες

Υλικά

1 κιλό χταπόδι , 10 αγκινάρες, 1 ματσάκι φρέσκα κρεμμυδάκια 1 ξερό κρεμμύδι ψιλοκομμένο, ½ ματσάκι άνηθο ψιλοκομμένο, χυμό από ένα λεμόνι ½ φλιτζάνι ελαιόλαδο, αλάτι, πιπέρι, 1 κουταλιά κοφτή αλεύρι.

 Εκτέλεση

Πλένουμε και κόβουμε το χταπόδι σε κομμάτια. Το βάζουμε σε μια κατσαρόλα χωρίς νερό, σε χαμηλή θερμοκρασία να βγάλει τα υγρά του και να σιγοβράσει μέχρι σχεδόν να μαλακώσει. Κατόπιν προσθέτουμε το ελαιόλαδο και τα κρεμμύδια και τα σοτάρουμε ελαφρά. Στο μεταξύ έχουμε καθαρίσει τις αγκινάρες από τα κοτσάνια και τα φύλλα και κόβουμε την καθεμία σε δύο κομμάτια· τις προσθέτουμε στην κατσαρόλα να σοταριστούν για 2-3 λεπτά και σβήνουμε το φαγητό με ένα φλιτζάνι βραστό νερό. Στη συνέχεια ρίχνουμε τον άνηθο, το αλατοπίπερο και σιγοβράζουμε το φαγητό μέχρι να μαλακώσουν οι αγκινάρες. Μόλις είναι έτοιμο το φαγητό, παίρνουμε λίγο ζουμί και διαλύουμε το αλεύρι, προσθέτουμε το χυμό του λεμονιού και τα ρίχνουμε στην κατσαρόλα. Αφήνουμε το φαγητό στη φωτιά για 1-2 λεπτά μέχρι να δέσει η σάλτσα και σερβίρουμε.